Thursday, October 28, 2010

Gelora Hati 15

Jauh di sudut lain, Alia masih membawa diri sehingga entah ke mana di bawa keretanya…Macam mana aku nak menghadapi kenyataan…walhal hari demi hari aku semakin lemah…Dan makin lemah dengan asakan lelaki itu yang kadang kala berlebihan…Dia sering hadir dan takdir selalu menpertemukan mereka ..padahal waktu itu aku ingin mengelak..Takkan aku nak merosakkan majlis saudara kandungku sendiri…Baru aku sedar selama ini, kebencian kakak terhadapku amat berasas..Akhirnya..aku ketahui bahawa memang luaran kami nampak berbeza dari segi perlakuan…tetapi kalau dilihat dari segi hati dan perasaan…memang tidak dapat dielakkan…Aku harus cari jalan untuk membahagiakan semua orang…Kadang-kadang..aku terasa kewujudan aku tidak diperlukan lagi kerana munculnya aku akan mengundang sengketa…Entah sejak bila ini bermula..Dan naluri ini mengatakan akan berlaku sesuatu jika aku tidak mengambil tindakan secepat mungkin…Entah tiba-tiba kenapa aku terlanggar kereta di hadapanku…Dan membuatkan aku panik seketika…

Orang di kereta hadapan sudah keluar dan mengetuk pintu keretaku..nampak macam menakutkan…Seorang pemuda yang kelihatan tegap semakin marah kerana aku tidak keluar…Dengan membaca bismillah dan selawat aku keluar dan sebelum itu aku menyapu airmataku yang mengalir tadi..Baru aku sedar aku terlalu melayan fikiran tadi…

“Hei..tak ada mata ke…….”dan kata-kata itu terhenti bila aku keluar…

Dengan sopan aku memulakan bicara…

“Maaf encik..saya tak sengaja..kalau kereta encik rosak teruk..encik boleh claim dengan saya…I’m so sorry…”

Lelaki itu tidak berkata apa-apa….Aku sebenarnya takut… tiba-tiba dia senyap…

“Yo…what are you doing…tadi bukan main marah..ni kenapa pula ni…Hei..perempuan tak sedar diri..tak ada mata ke..langgar kereta orang..buat orang susah aje…” marah seorang gadis itu…

“Maaf..saya tak sengaja…”

“Tak sengaja konon..habis macam mana ni??You should pay for it…Yo…kita panggil polis ajelah..lokapkan perempuan ni…tak sedar diri…” sambung gadis itu lagi..

“Yo…Yo…you ni kan…”marah perempuan tadi..

“Dahlah kereta I tak apa-apa pun..Let’s go..” sambil dia menarik tangan gadis itu..Julia kalau marah..memang hilang terus muka yang cantik tu…Tak rela dia ingin dengar leteran itu…

Aku merasa lega kerana kereta itu berlalu begitu sahaja..tadi bukan main marahnya…macam nak gaduh..lepas tu..tiba-tiba pergi…Alhamdulillah..kalau tidak niaya aku..perempuan tu nak suruh aku masuk lokap…Isk..Yo..sebut Alia perlahan..nama ke apa..ke you..nak tergelak la pulak rasanya…

Sementara dalam kereta..pemuda tadi berangan sambil tersenyum..Kalau Julia tak ada tadi boleh la aku pasang jerat..Cun habis gadis tadi..tapi sayang..muka nampak sedih..atau dia takut aku serang dia tadi..Silap aku jugak..kalau tahu gadis cantik yang langgar aku..taklah aku nak marah-marah…

“Yo..you ni kan kenapa senyum-senyum ni..tak ada lain la tu menggatal..pantang nampak perempuan dahi licin sikit…”marah Julia..

“Come on sayang..takkan you nak marah I aje..nanti muka cantik tu tak lawa kan..tak best la macam ni sayang…” perangkap Yo..dia tahu Julia memang marah dia pandang perempuan lain..tetapi mesti kalah bila dipujuk rayu..Perempuan memang senang..petik jari aje..Memang Yo menjadi kegilaan ramai perempuan kerana ketampanannya dan kekayaan yang dimiliki..Perempuan baginya hanya sekadar tukar pakaian..minggu ini dengan perempuan itu..minggu depan lain…Tak ada yang istimewa..Cuma dengan Julia..kiranya antara gadis yang lama bertahan dengannya dan Julia tahu perangainya yang kaki perempuan…

Selepas perlanggaran tadi..Alia berhati-hati memandu..dan fikirannya dah tenang..Kira untung juga aku langgar kereta tadi..Kalau tak mesti aku menangis lagi…Apa aku nak buat ya sekarang..Kalau boleh aku terasa ingin lari jauh..Tapi nak ke mana..Nak menetap di Johor..mesti papa bising…Sedang dia berfikir..handsetnya berbunyi….

“Lia….apa khabar Lia…”

“Weh..Ayu..tak Ayu langsung suara..nama aje Ayu..kecut perut Alia tau…”

Kedengaran Ayu ketawa…

“Lia..kau kerja dengan papa kau ke sekarang..Aku dah boring la keje..rasa nak break kejap..ingat masa kita study dulu..enjoy kan..”

“Ialah Ayu..I pun rindu waktu dulu..kan best kalau kita study lagi..aku pun dah naik pening dengan problem aku…kau tahu kan aku dengan kakak aku tak sebulu…”

“Aku tahu la…macam dulu jugak..tak berubah ke…”

“Aku tak macam kau..rapat dengan family..”jawabku..

“Lia..aku ada hal penting ni…aku plan nak sambung master kat UK..kau nak join sekali ke??”

“Betul..ikutkan hati aku memang nak..wah bestnya..kau nak apply ke?”

“Ia la..tu pasal aku telefon kau..kalau pergi sorang-sorang tak best..So..aku ajak la kau sekali..”

“Siapa yang nak sambung lagi…”

“Entah..mungkin Tini..Ed and may be Zik..”

Mendengar nama Zik..aku hilang semangat..Aku mengeluh…

“Kenapa kau mengeluh..”

“Aku sakit hati la dengan Zik tu..”

“Ha..aku tahu..dia serang kau punya pakwe kan..dia cerita kat aku..Dia tanya aku waktu tu..aku kata aku tak tahu..last-last dia cakap dia belasah kau punya pakwe…Aku pun terkejut la..”

“Wei Ayu…bila masa aku ada pakwenya..dia serang silap orang..tunang kakak aku la..”

“Ia ke..dasyat la mamat tu..”

“Ayu..aku call kau semula la…aku takut aku langgar kereta orang lagi..tadi dah langgar sekali..”

“Ok..take care..so, bagi tahu aku kalau nak apply..senang-senang datanglah kat rumah aku..bukan jauhnya rumah kau dengan rumah aku..”

“Habis tu …kenapa tak lawat aku..”

“Saje..kau tu kalau duduk kat rumah dan balik Johor..mana nak ingat kat aku…hanya adik kesayangan kau yang kau ingat..”

“Ok..see you next time..”

Aku tersenyum…sambung belajar..idea yang baik..bolehlah aku lari dan rawat hati aku yang menderita ini…Orang lain tak tahu tak apa..kalau rahsia aku bocor..memang haru jadinya…Ok set…study…tapi masalahnya..papa kasi ke..kalau mama dengan kakak pasti tak kisah..umi ngan abah sporting..kalau itu yang aku hendak..mereka tak akan halang asalkan aku bahagia… Masalahnya…papa…kasihan juga kat papa…amat berharap aku ambil alih syarikat dia.. aduh… patutnya..kakak lah sebab anak sulung..ni berbalik la pula….

1 comment:

  1. Best cerita nie...Bila nak sambung ya? Biarlah Alia dengan Is ya...

    ReplyDelete