Thursday, June 4, 2009

Gelora Hati 4

Dan saat itu aku memerap dalam bilik…Arissa pun terlentang di atas katilku…Keadaan hening…rupa-rupanya dia dah tertidur…Tiba-tiba terasa tekakku haus..aku membuka langkah menuruni tangga untuk ke dapur dan aku berselisih dengan seorang gadis yang memang bergaya sakan…tambah mekap yang tebal di mukanya….Aku hanya tersenyum bila melihat dia…Lantas dia menyapa….
“Akak…Kak Alia..”bila aku memandang dia memanggilku…
“Ya…ada apa”tanyaku ramah…Aku rasa dia bukan sanak saudaraku seingat akulah…
“Can you gave me a favour..”katanya…
Speaking la pula lalu aku pun mengikut sahaja…
“Ya…what can I do for you my dear sister”
Dia tersenyum…
“You’re so nice…so polite..not Kak Riana..”jelasnya..
Aku semakin hairan…
“We’re twins..but totally different…you know..maybe my gene is lower than my twins…So..ada apa sebenarnya…Nak cari kakak ke…Kak Riana ke..”tanyaku…
“Actually…kalau boleh memang nak cakap dengan Kak Riana tapi dia asyik berkepit dengan Abang Is je…boring..papa ngan mummy tu lagi la…kalau sembang tak ingat nak balik…”jelasnya…
“Siapa??”tanyaku ingin tahu…
“O…you don’t really know my family aren’t you. Saya Intan…adik abang Is..bakal abang ipar you tu…”
“Ooopss. … sorry..akak tak tahu…”
”Never mine…Intan tak kisah..Akak.. nak minta tolong ni…”
“Ya…apa?”
“Akak ada pad tak…”
“Hah…”aku lantas ketawa…
“O…tak baik tau ketawakan orang”
“Tak…akak tak pernah jumpa orang akak tak kenal tiba-tiba tegur akak minta pad…Jangan marah…akak gurau je..Jom”lantas aku memegang tangannya menuju bilikku.
“Mari masuk…jangan segan..”pelawaku..
“Bilik akak ke…”tanyanya ragu-ragu dan melihat pada Arissa yang sedang tidur…
“Em..kenapa…Ooo..takut orang atas katil tu marah ke…itu adik kak Alia…dia kalau nak tidur..dia hentam je sampai tak ingat dunia…Nah..Intan boleh tukar kat toilet tu…”tunjukku pada toilet di sudut tepi bilikku…
“Terima kasih…”
Setelah Intan berlalu…aku mengambil novel yang baru ku beli untuk di baca…
“Akak pun minat novel ke??”
Tanyanya sambil duduk di bangku meja study ku..
“Boleh la..isi waktu lapang..Intan pun minat ke..”
“em… kat rumah Intan pun dah banyak koleksinya…”
“Yake..akak tak la kumpul sampai banyak..tak berpeluang nak baca, tambah sekarang kerja kan…banyak komitmen…”
“Em..betul..kalau kahwin lagi la tak de masa”
“Tulah…Intan belajar lagi ke??”
“Em..kat MMU”
“Ya ke…”
“Intan duduk dulu ya..akak haus la..nak turun kejap. Intan nak air?..”
“Boleh jugak…tak apa ke Intan duduk kat sini..”
“Em..mestilah boleh..nanti Intan pun akan jadi keluarga kami jugak nanti..”jelas Alia..
Sebenarnya di dalam hati Intan mula menyenangi sikap Alia..baik orangnya..tak seperti Riana yang hanya tahu ambil hati abangnya sahaja…Baiknya kalau Kak Alia yang abang pilih…kata hati Intan…Sedang dia berangan-angan, orang berada di atas katil tersedar…
“Eh…Arissa tersilap bilik ke” sambil dia tertenyeh-tenyeh mata…
Kebetulan Kak Alia baru memasuki bilik….
“Arissa..Arissa tidur bilik siapa ni..puas akak cari…”
Tiba-tiba Intan berdebar…Apa dah jadi ni..bilik siapa sebenarnya….
“Akak…betul ke Arissa salah bilik ni”tanya di tak puas hati..
“Yalah…ni kan bilik…………….”
“Akak ni memang la…asyik nak kenakan orang aje…”
“Tu lah tidur tak ingat dunia, ada tamu masuk pun tidur mati…”
Arissa tersenyum dan Intan pun tersenyum mesra…
“Ni Intan…Intan…Arissa…”
Dan perkenalan itu menimbulkan bibit yang indah kerana tali persaudaraan mula terikat…

Majlis tamat agak lewat malam dan keluarga tunangan Kakak hanya pulang selepas pukul 10…apa lah yang mereka bualkan…mungkin majlis kahwin Liana yang dibincangkan…ditetapkan dalam bulan April…cepat betul…Nampaknya tak sabar-sabar kakak nak kahwin..Mungkin dah jodoh…

1 comment: