Wednesday, March 2, 2011

Gelora Hati 20

Sehingga hari ini aku terfikir-fikir…Kejamkah aku pada orang yang menyayangiku kerana rahsia yang aku pendamkan ini..Tapi, aku lakukan semua ini demi dua buah keluarga walaupun hatiku perit menahan perasaan..Dan sekali lagi terluka kerana kehadiran bunga ros merah pada pagi ini..



‘I did’t want to make you suffer anymore..


I know..you love me but…


So..as time goes on..I will try to forget you..


But..you must remember that..


I always love you..


Take care my love..


-Riq-


Adakah itu pesanan terakhirnya..Aku mengeluh akhirnya..tetapi sekurang-kurangnya dia mengerti bahawa antara mereka adalah terlalu mustahil..


Sebulan berlalu..dan hidupku aman tanpa gangguan Is..tetapi masalah lain pula yang timbul adik Is pula yang membuat hal..Keadaan ini menyebabkan aku rungsing sedikit..Aku tak mahu ada hubungan apa-apa dengan lelaki itu..Sampai hari ini..tidak henti-henti Yo menghubungiku untuk keluar bersama..lunch la..dinner la..tapi aku tolak dengan baik..dia pula tak memaksa..tetapi sampai bila aku boleh mengelak..Mula-mula tu setakat berkata hai..bubai..entah dari mana dia dapat nombor aku pun ..aku tak tahu..Sampai hari itu..kalau tak silap aku dah lebih sepuluh kali dia telefon.Untuk tak menghampakan dia..aku menerima..setakat lunch tu..bolehlah..kataku..


“At last, dapat juga I keluar dengan you..punyalah susah..kalahkan PM..”


“Yalah..anak PM kan..mestilah setanding dengan ayahnya..”kataku spontan dan dia ketawa..


“You ni kan …lawak betul..patut la you rapat dengan my sister..satu kepala rupanya…”


“Baru tahu ke??” tanyaku selamba..Aku malas sebenarnya nak melayan mamat yang satu ni..bukan apa..sekali pandang memang mirip dengan abangnya…Ishk..gila betul..


“Kita makan kat mana ni?” tanyanya..


“Ikutlah..you nak belanja kan…so..I ikut ajelah..”


“kalau macam tu..makan kat rumah I nak..”tanyanya..Rumah mana ni..he..dua beradik ni perangai tak berkenan langsung..


“Rumah you..ada orang masak ke??wife you masak??” tanyaku sambil kerut kening..


“Tengok you ni..lawak betul la..patut la mummy I suka sangat kat you…Makan kat rumah mummy I la..mummy tu nak tengok sangat gadis yang akan I bawa balik ke rumah..”


“Wait..wait..you ni kan..I nak masuk pejabat balik lepas ni tau..nanti waktu kerja ke mana waktu makan ke mana?”


“Ok..lupa pula..lain kali I ajak you dinner la..tapi kita berdua aje..baru romantik…” aduh..aku rasa kepalaku dihempap batu rasanya..ni dah lebih ni..orang bagi betis nak paha pula..dulu abangnya yang buat onar..ini adiknya..Tapi betulkah keluarga Is nak jodohkan aku dengan…Ee…apa nak jadi ni..aku kena bertindak pantas ni…


Entah apa nasib malang hari itu..terserempak pula di Hotel yang sama kakak dan Is makan…Yo pula dengan selambanya menarik tanganku menuju meja abangnya…Jelingan tajam Is hadiahkan padaku…Eii..niaya betul..Lepas tu baru aku sedar..aku patut mematuhi janjiku padanya dahulu.. mencegah menjadi ahli dalam keluarganya..Nanti dia buat hal lagi baru aku tahu..


Selepas pertemuan itu..aku bersyukur kerana Is tidak buat perangai..kerana aku tertekan dengan perangai Yo yang asyik mengejar aku..aku pulang ke Johor..


Waktu itu Cuma ada umi dan abah..Aku menghabiskan hujung minggu itu di sana..dan sebelum aku pulang ke KL, aku singgah di UTM..sekadar untuk bertemu Rissa…Bila terlihat aku dia menjerit kegembiraan..


“Akak ni..datang Johor bukan nak cakap kat Rissa..kalau Rissa tahu..Rissa pun balik hujung minggu tu..akak ni kan..”


“Alah..buruk la adik akak merajuk..Akak saje je..release tention..kat KL tu dah tak aman dah bagi akak..”


“Kenapa..pasal mamat ari tu ke..akak ni Rissa nak tolong akak tak kasi tengok apa dah jadi..”


“Yang ari tu dah settle..timbul lagi sorang..pening akak..selalu nak cari akak..akak pun lari la..”gelakku..


“Akak ni..ramai betul peminat..tu lah ..susah orang cantik ni..tengok Rissa..mana adanye..”


“eleh..mana ade..tu si Faiq tu nak letak kat mana??” tanyaku..


“He..Faiq je..akak..berduyun..”






Selepas berjumpa dengan Rissa, aku meneruskan perjalanan ke KL..Sedang aku memandu..tiba-tiba handphoneku berbunyi..ni tak ada lain ni..mesti Rissa..


“Ya…ada apa sayang…” aku menjawab tanpa melihat nombornya..Tiba-tiba aku terdengar suara mengeluh..Alamak siapa pula ni..itulah tabiat aku yang susah nak ubah..Tersalah orang nampaknya…siapa pulak ni..aku sudah bimbang…Mesti si Yo ni..nanti perasan pula mamat ni…Betapa terkejutnya aku bila nama lain yang timbul..Nama yang telah aku hapuskan sebulan lalu..nama yang semakin kuhilangkan dalam diriku..Kenapa dia tiba-tiba …


“Alangkah baik jika you betul-betul sayangkan I Adriana..” Aku hanya menelan air liur…


“Sorry..I tersasul..ingatkan adik I tadi..” jawabku lurus..


“Adik you ke..Yo..” tanyanya pula..Apa kena dia ni…


“You jangan bimbang..I dengan Yo tak ada apa-apa..just friend..”


“Betul ke..I tengok…siap Yo pegang tangan you lagi you kata kawan…” terdengar macam cemburu je..


“Kalau you bimbang..I ada apa-apa dengan Yo..you jangan bimbang..I tak ada perasaan langsung pada adik you tu..”


“Dengan I..” tanyanya lagi..


“You jangan nak mula lagi..you nak I mati ke..baru you senang..” marahku..


“Maaf..maaf..I tahu I tak ada hak nak marah..Sorry again..I just…rindu pada you..Take care…” tiba-tiba dia memutuskan talian..


Tiba-tiba aku menangis..’Maafkan Alia, Riq..antara kita memang tidak dapat bersama’..Aku tersedu-sedan..


Sementara Is pula kemurungan di rumah yang indah dan tenang itu….


“Riq..mummy tengok..makin dekat Riq nak kahwin..Riq makin murung..kenapa??”


“Entah mummy..Riq rasa tak sedia lagi nak kahwin..” jawab Riq lemah..


“Riq..mummy dan papa dah tua..Riq pun dah 28 tahun..bila lagi nak kahwin..tak kesian kat mummy ke??Mummy dah lama nak bermenantu..ada cucu macam kawan mummy yang lain…” jelas mummy..


“Tapi mummy..”


“Riq..tinggal lebih kurang sebulan dah lagi..kad pun dah edar..tempat pun dah tempah..Riq jangan buat hal..kalau Riq buat hal..nanti mummy mati terkejut..Riq tanggunglah..” jawab mummy..


“Mummy ni..ialah..ialah…riq tahu..” lantas Riq mengangkat kaki..


“Nak ke mana tu??” tanya mummy..


“apartment..” anak bujang dia ni..pelik betul kebelakangan ini..selalu sangat lepak di apartment.. Kalau si Yo tu dia tak pelik..sebab..kalau bukan ada hal penting memang anak bujangnya itu tak lekat kat rumah…tapi Riq..memang pelik..ada masalah lagi dengan Riana agaknya..Timbul kurang senang hati pada perangai Riana itu tiba-tiba..Kan bagus dulu aku pinang si Alia..mesti tak ada hal..budaknya baik aje..dengar kata..jauhnya perangai dua beradik itu..banding Datin Mar..


“Yang abang ni..nak ke mana cuti-cuti ni..” tanya Datin Mar…


“Saya janji dengan Datuk Amir nak main golf..”


“ Abang ni pun satu..anak dengan bapak sama aje..Kalau cuti bukannya nak lekat kat rumah..asyik-asyik saya kena tinggal aje..”


“alah Cik Mar oii..macam saya aje …awak pun sama..kalau jumpa kawan-kawan awak tu..bukan awak ingatnya laki awak ni..” balas Tan Sri sambil masuk kereta..


‘EEii..orang tua ni..’


Seperti biasa..bila di apartment Is kembali teringat kenangannya bersama Adriana…


“Adriana..mesti bertuah orang yang jadi husband you kan”


“Ia ke..why..”


“sebab..you isteri yang baik..lemah lembut..pandai masak..kalau orang kahwin dengan you memang perut kenyang la..” Waktu itu Adriana akan tergelak..Merdu sungguh gelaknya..


“Bila masa lah I cakap I pandai masak…you pernah rasa ke..”


“Not yet..tapi you kata you pandai masak…tu yang I nak cuba tu..”


“Kalau I dapat suami macam you mesti I menyesal..”balas Adriana pula..


“Why??” tanya sedikit marah..


“Sebab..you asyik-asyik melenting..tengok dah melenting ni..jadi I nak masak pun tak ada mood..” kali itu dia pula yang terkena…


Waktu itu perhubungan mereka sungguh mesra..bagai sepasang kekasih..tapi sayang..Adriana mengalah sebelum berjuang..Kalau ikutkan hati..ingin saje dia bawa lari..dan kahwin dengan Adriana…tetapi..itu hanya angan-angan dan dia terpaksa menerima kenyataan pahit ini…


Di rumah pula..waktu itu..Alia baru sahaja sampai di halaman rumah..dan terlihat Datin Mar bersama mama dan sedang berbual mesra…Lalu dimaniskan muka dan dihayunkan kaki ke sana..


“Dah sampai dah anak mama..seronok..pergi Johor..” sapa mama..tiada lagi riak marah jika aku ke Johor..


“Mestilah mama..Auntie sihat…”sapaku sambil menghulurkan tangan..Sejuk hati dati Mar dan mama memandang…


“Alia masuk dulu ya…” pintaku..


Bagus betul didikan si Alia ni..tetapi kenapa Riana tak macam Alia ni…Kalau Riana.. disapanya..’hai auntie..’ itulah Riana tiap kali berjumpa dengannya…tidak pula bersalam…


“bagusnya anak you ni..”


“Kenapa Mar…”


“Ialah..disalamnya saya..”


“Ooo..Alia memang macam tu Mar…Mungkin terdidik begitu waktu dia tinggal dengan neneknya..Sebab tu jauh bezanya dengan Riana..”


“Ye ke…” Dati Mar malas nak bertanya lanjut..takut terkesan oleh Datin Kay…


“saya berkenan sungguh la dengan Alia tu Kay..kalau boleh…bolehlah dijodohkan dengan Yo ye..”


Datin Kay ketawa…


“Emm..Mar..You bukan tak tahu Alia tu..dia nak belajar lagi..katanya muda lagi dia nak kahwin.. dia kata biar lepas kakaknya dulu..”


“ialah Kay..I ni..nak sangat bermenantu agaknya..” dan ketawa mereka bergema..


Selepas Datin Mar balik..mama mendapatkan Alia…


“adik tidur ke..”sapa mama bila dia duduk dia atas katil..Mama membelai rambut Alia…jarang sekali dia berbuat begitu pada anak ini…


“Taklah mama..saje..rehat..letih la drive.”


“Kalau tak mahu drive..naik flight..kan senang..”


“Flight mahal la mama..”


“Claim la dengan papa..” dan aku tergelak…


“Auntie dah balik ke mama..”


“em..dah..dia tanyakan adik tadi..” jawab mama..


“Ia…”


“Dia puji adik tadi..”


“Ya ke..” tanyaku sambil memejam mata..


“Dia nak jodohkan adik dengan anaknya..”Lantas mataku terbuka dan merenung mama..Aku sudah bangun..


“Apa ma..”


“Dia berkenan betul dengan adik..dia nak satukan adik dengan Yo..”


“Apa ma..adik..”


“Panik ke..jangan risau..mama tahu adik nak study lagi kan..takkan mama tak tahu..”


‘huih..lega..itu yang mama tahu..yang mama tak tahu lagi berat..’ kataku dalam hati..


“Mama ni..takutkan adik aje..ingat mama setuju tadi..”


“Takkan la mama nak memandai-mandai..mama akan tanya adik dulu..” aku sudah membaringkan kepalaku di riba mama…


“Adik..adik nak study kat UK ke..kenapa minta jauh sangat..minta dekat-dekat sini ajelah..” pinta mama..


“Alah ma..kejap aje..dulu empat tahun..ni..mungkin 2 tahun je ma..”


“Adik..tak kesian kat mama ke..kakak dah nak kahwin..adik pula nak pergi jauh..papa tu selalu aje tak ada kat rumah..”


“Adik..”


“Adik fikir la baik-baik..mama tak akan paksa kalau adik tak mahu..” sayu hatiku mendengar permintaan mama..


5 comments:

  1. jgn sampai is kawin gan riana, tak mau.....!!!! sedih dan simpati kat alia & is.....mudah2an ada keajaiban berlaku....temukan jdoh alia gan is....nak lg, smbg cepat2 ye....!!!!!

    ReplyDelete
  2. alia dgn yo pon ok gak.
    biar la is kahwin je dgn riana.
    klau is btlkn pnikahan tu msti riana dpt malu.
    ksian la kat riana.
    lgpon is gak yg hntr rmbgn mminang riana kn.

    ReplyDelete
  3. i xsetuju sama firus.aeroplane.
    Still nk Is ngan real Riana together.
    Diorg mmg fall in love each other.
    Lgpun Riana skrg tgh gila ngan fashion show dia.
    diapun xkisah sgt ngan Is.
    N cadangan pertunangan antara Is n Riana(Kakak)tu bukan atas kehendak Is but mama dia yg nk depa tunang. Diaorg mn kenal lama pun tup-tup ditunangkan. So, I still hope majlis pkahwinan mereka digantikan pengantin perempuannya. he... ;D

    ReplyDelete
  4. Kesian Is...
    Merana sungguh dia...
    Bagilah Is dgn Alia...
    Lagipun dorang dah fall in love kan...
    Harap2 ada keajaiban terjadi :-)

    ReplyDelete
  5. bila lg ada smbgan citer nie....tak sabar nak tau prkembangan is gan alia...cepat2 ye...!!!!

    ReplyDelete