Wednesday, May 25, 2011

Gelora Hati 21

Beratnya permintaan mama..Aku semakin takut dengan diriku…Aku tak sampai hati nak menghampakan mama..tetapi..jika aku di sini..aku takut aku tak dapat kawal perasaan..Nanti semua perkara kucar-kacir..Lepas dari masalah Is..si Yo pula yang buat hal..tambah dengan Auntie Mar lagi..aku lagi takut..kalau aku duduk kat sini lagi la senang dia nak satukan aku dengan anaknya tu..lainlah kalau aku pergi jauh..mesti tak ada can ni…Ah..aku mesti nekad…Maaf mama.. demi kebaikan semua..Alia rasa baik Alia pergi buat sementara ini..Bukan untuk mengelak selamanya.. tetapi hanya untuk bermain dengan waktu..yang pasti nanti..aku akan hadapi kenyataan dengan hati yang terbuka dan kalau boleh aku nak mengelak dari terlibat dengan keluarga itu..cukuplah Riana seorang…



Nasib aku amat baik kerana permohonanku untuk melanjutkan pelajaran sudah kuterima..lagi 1 bulan aku akan terbang balik ke sana…Sementara itu…bolehlah aku siapkan diri dan boleh menolong mama menyediakan majlis Riana..Kalau dulu..hanya kakak dan mama yang menguruskannya..tetapi sekarang aku sudah ikut serta..Malah kakak pula yang sering hilang dan sibuk dengan modelingnya..sikit-sikit..itu merisaukan mama..Akulah sekarang yang membuat pilihan bagi pihak kakak..padahal citarasa kami lain..tetapi mama suruh aku yang pilih…Aku rasa macam tertukar sahaja..siapa yang nak kahwin ni…Nasib aku hari tu makin malang bila mama menyuruh aku ke rumah Datin Mar kerana tertukar lapik hantaran..Mama ni..macam sengaja aje suruh aku ke rumah tu..Eee..sakit hati betul..Aku bukan apa..takut bertemu dengan orang yang aku nak elak..Hari tu aku berbaju kurung..memang jarang aku berbaju kurung..tetapi memandangkan tadi aku ikut mama menziarahi kawannya yang hendak pergi umrah..terpaksalah aku pakai begitu.. Tiba di sana..Aku melihat kereta Is ada di tempat parking..habis la aku…Bila aku memberi salam..tak ada orang pula menjawabnya…Hati aku terasa lain macam aje..Tiba-tiba sesusuk tubuh muncul di depanku..Aku terkejut dengan perubahannya..Kurus semacam..dan muka sedikit murung..apa dah jadi padanya..


“Hai..Is…Alia datang nak hantar ni..tertukar..” sapaku sopan..


“Hmm..masuklah..mummy dengan papa tak ada..I dengan Intan aje kat rumah ni…” Dia lantas naik ke atas..dan tidak lama kemudian dia turun..


“Actually..I tak tahu mummy letak kat mana benda tu…” jawabnya..


“Tak apalah..Alia datang lagi nanti..”


“You dah tak sudi nak sembang dengan I ke..dah benci sangat dengan I..” tanyanya pilu..


“Alia..Alia tak pernah bencikan Is…Alia Cuma..”


“Takut I bertindak luar kawalan lagi..Don’t worry..I know who I am..I sedar I bukan siapa-siapa pada you..” Aku semakin sedih dengan kata-katanya…


“Alia..Alia..”


“You tak payah kata apa-apa..I know..”jawabnya…Kasihan dia..


“Kenapa..kenapa you kurus semacam ni..you sakit ke..”


“Luaran I..nampak sihat…dalaman tidak siapa yang tahu…”


“Maafkan Alia..Is..Alia..Alia..”


“Don’t worry..I’m..ok..you jangan bimbang..”katanya.mungkin perasan gelodak perasaanku…


Dan aku tidak meneruskan kata-kata lagi bila Intan muncul..malah dia yang menunjukkan pelapik yang ingin kutukar itu..Dan tiba-tiba Intan mengeluh..


“Kenapa Intan..Intan ada masalah ke??”


“Intan kesiankan along sebenarnya..Along lain macam aje perangai sejak kebelakangan ini..Intan tanya..dia tak mahu cakap..akak tahu apa-apa ke??”


“kenapa Intan cakap macam tu..apa yang akak tahu..”


“Intan takut..takut kak Riana buat hal lagi..sekarang..bila Intan tanya pasal kak Riana ..along nak tak nak aje jawab..tanya ada masalah ke? Dia kata tak ada..tapi dia asyik termenung aje..”


Aku melangkah ke rumah dengan langkah yang berat..Is..Alia tahu..Is begitu mungkin disebabkan Alia..maafkan Alia..Alia memang tak berdaya nak tolong Is kerana Alia sendiri merasa kepahitan yang Is alami…aku tidak menjumpainya sehingga hari perkahwinan dilangsungkan….


Entah apa takdir yang tersurat untuk kali ini…yang nyata pada hari perkahwinan itu, telah melakarkan satu perkara yang betul-betul merubah kehidupan insan yang bernama Adriana Nathalia Amiruddin……………………..

7 comments:

  1. lama bru dpt bace n3 cite ni
    update2 la slalu yer

    ReplyDelete
  2. harapan stinggi gunung.....nak Is gan Alia..plz....smbg cepat2 ye....ceta nie best...!!!

    ReplyDelete
  3. best2...mcm nak smpai ke klimaks dah ni. xsabar nak tahu selanjutnya...arynna, smbunglah cepat ya..sy menanti...(",)

    ReplyDelete
  4. bila nak smbg citer nie....?????????? smbg cepat2 plzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..............!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete